Vad är din glädje i mitt elände?

Jag har tänkt på en sak, egentligen föddes denna tanke för längesedan och jag testade det då även som experiment - här på bloggen - genom att fokusera på valet av rubrik. 

 

En rubrik som i en första tanke kan låta nedstämd fångar andra människors intresse. Varför? Inget jag har skrivit har egentligen varit nedstämt, utan en rubrik kan vilseleda resten av innehållet - precis som många rubriker i dagstidningen. Även om det sistnämnda egentligen är utanför inläggets ämne så skulle jag vilja påstå att sociala medier svämmar över av en glädje i andras elände, - eller möjligen ett hånskratt av andras elände - många gillar den här självgodheten i att ha det bättre än andra. 

 

Ett exempel såg jag senast idag i en social nätverkstjänst; ett långt förhållande som helt plötsligt tagit slut uppmärksammades - denna person väljer att lyfta något som är jobbigt i dennes liv och hänvisade detta till att de som är intresserade skulle in och läsa på personens blogg. Är människor medvetna om att det som i rubrik formuleras negativt utifrån andras ögon är det som främst lockar någon att läsa? Eller skriver människor dessa inlägg enbart för att skriva av sig? 

 

Åter till mitt ovan nämnda experiment - varför hade jag fler läsare på de inlägg där rubriken kunde tolkas som att något i mitt liv var negativt gentemot de andra inläggen? Vilka människor väljer att 'gotta' sig i det som i en första anblick kan vara negativt för mig?

 

Jag ser ingen glädje i att någons långvariga relation och troligtvis 'ljusa framtid' har tagit slut, det är snarare synd. Jag känner heller inte för att läsa inlägget av den anledning att skriva massa peppande kommentarer till någon jag aldrig har träffat - vilket såklart kan låta hårt, men ibland känns det som sociala medier används i dessa sammanhang för att någon 'behöver' en stund i rampljuset, vilket jag inte förstår mig på. Som någon text som cirkulerar lyder: "förr skrev vi dagbok med en tanke om att ingen skulle läsa, idag skriver vi för att 'vi' vill att alla ska läsa". Missförstå mig rätt, jag menar inte att vi inte ska peppa varandra - jag tycker snarare att många 'tigger' om att bli peppad.

 

För att slutligen knyta an till min rubrik, detta är som ännu ett experiment: lockar denna rubrik fler läsare pga en nedstämd rubrik?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0