Rättvis tid

Att välja sin tid är att spara sin tid.
Francis Bacon
 

Det är intressant det här med tid, att något som är så rättvist upplevs av många som så orättvist. Alla har blivit tilldelade samma antal timmar varje dygn och är kanske på så sätt den mest rättvisa sak i världen. Allt handlar om hur vi själva väljer att spendera vår tid och därmed hur mycket tid man vill ha över till det som ger en glädje.
 
Nu när sommaren närmar sig sitt slut och allt fler säger hejdå till sin semester är det inte många som med ett nöjt ansikte upplever sig fått gjort allt de önskat utan istället återvänder med nedsänkt huvud till det vardagliga liv där ingenting utav värde hinns med. Är det då inte dags att göra något annat i livet?
 
Absolut att det är lätt att säga, men kanske mindre enkelt att göra. Men det ligger något i Francis Bacon's citat. Väljer vi vår tid rätt känns den sparsam och inte bortkastad.
 
Mitt i ett sommarlov mellan sommarjobbet och skolan sitter jag och tänker framåt, hur de beslut jag hittills har tagit kommer att gynna mig i mitt sparande av tid i framtiden. Men jag ser också fram emot det som väntar, hur jag personligen kommer att utvecklas som individ. Jag är helt enkelt tacksam för den tid jag har framför mig, det är min tid och jag väljer själv hur jag vill använda den.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0