Är detta okej?

Tisdagens förläsning bjöd på ett nytt tänk.
 
"Socker kan göra dig fet och sjuk, och får dina tänder att ruttna"
Alla gör vi våra egna val och vi fortsätter göra våra egna val trots varningstexter och vetenskapliga bevis. På cigarettpaket idag ser vi varningstexter om dess konsekvenser, texten blir läst och informationen läggs någonstans bak i minnet. Vill en rökare ha sin cigarett tänker hon precis såhär och tänder sin pinne.
 
Hur hade du tänkt kring ditt köp av coca-cola eller andra sockerhaltiga-drycker? Förmodligen precis likadant, vi läser, vi tänker och vi spar på informationen. Informationen känns så långt borta, ibland funkar även vi vuxna precis som barn. Vi behöver veta den information som vi kan ta på, inte den information som känns så långt borta. Ett val som gör en glad i nuet är många gånger de val vi faktiskt gör.
 
Så med eller utan varningskylt på läskflaskan kommer läsk fortfarande vara en storsäljande dryck, men kanske att man tänkt till en eller två gånger först och kanske inte varje gång spenderar dessa pengar. Men var går gränsen? Hur många produkter ska vi sätta varningsskyltar/informationsskyltar på? Ska vi ens göra det?
 
Ovan har ni läst kort om mina teorier, vad anser du - tänk till och kom gärna med dina egna ord och synpunkter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0